De eerste fotoreis van Northscapes naar Schotland. Een 8 dagen, 7 nachten durende reis naar de Isle of Skye en Glencoe. Twee prachtige gebieden die vlak naast mekaar liggen. De overnachtingen waren telkens in appartementen en het vervoer per busje. Waarom Schotland in september? Omdat dit een ideale periode is voor de eerste herfstkleuren, de laatste heidekleuren en buiten het echt toeristische seizoen, waardoor we bepaalde spots nog voor onszelf konden hebben.

Programma

• Midden september, 8 dagen, 6 personen

• Toeristische plaatsen + unieke plaatsen

• 1 busje

• Appartementen

• Lichte conditie vereist

• 1500 euro

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> Inverness -> Isle of Skye

Na een goede vlucht te hebben gehad werd de wagen opgehaald en hebben we koers gezet naar Eilean Donan, de poort van Skye. Op deze spot hebben we de zonsondergang gefotografeerd langs beide zijden van het kasteel, hier werd veel aandacht besteed aan compositie en voorgrond. In het blauwe uur zijn we een heuvel opwaarts gereden om een eerder ongewoon standpunt in te nemen . Het geel verlichte kasteel kwam wonderwel goed uit in het blauwe uur.

eilian donan-erwin.jpg

Dag 2 :

Na een korte rit zijn we boven op de Quiraing aangekomen waar we de zonsopgang hebben gefotografeerd. Deze was buitengewoon kleurrijk. We hebben ook een korte wandeling naar de haaienvin gemaakt, welke het rug profiel van de berg is. Ook werd er aandacht aan de klassieker van de Quiraing besteedt.

scottish breakfast.jpg

Na een kort middagmaal in Portree zijn we richting Sligachan gereden waar we de brug en de rivier met op de achtergrond de Cullins hebben gefotografeerd. Helaas kregen we die avond te maken met een uitloper van de orkaan Dorian, dus was er tijd voor “the bar of 1000 whisky’s” en hebben we in goed gezelschap een mooi glas whisky gedronken (of een goed glas donker bier)! Ook was er diezelfde avond tijd om aan de nabewerkingtechnieken te werken.

Dag 3 :

Vanwege de storm zijn we pas tegen de middag naar Talisker Bay kunnen rijden. Dit strand staat onder meer bekend voor zijn mooie zwart-wit patronen. Hier hebben we het grit zwarte zand met lange sluitertijd gefotografeerd. Al was dit zo nu en dan nog wel een uitdaging met de harde windvlagen. Gelukkig heeft iedereen mooie foto’s kunnen maken! In de late namiddag hebben we ook nog scheepswrakken gefotografeerd .

Eenmaal op de Isle of Skye is een bezoek aan de distellery van Talisker uiteraard ook een must! Daar heeft iedereen kunnen genieten van een goed glas Talisker Port Ruighe en heeft iedereen wat souvenirs kunnen kopen. Na een korte avondmaaltijd in Dunvegan zijn we naar Neist Point gereden, één van de mooiste plekken op Skye! waar we zowel het klassieke hoge standpunt als het minder gekende standpunt achter de vuurtoren hebben gefotografeerd. Voor een kort moment hadden we prachtig strijklicht met donkere wolken op de achtergrond.

Dag 4 :

Tijd voor de Fairy pools. In de vroege morgen hebben we de hike langs de rivier aangevat om de talrijke watervallen te fotograferen. Tegen de middag hadden we “fish and chips” gegeten op de vis afslag van portree, wat een cadeautje was voor onze jarige!

In de namiddag hebben we de wandeling naar de Old man of Storr aangevat en na het opstellen van de tenten hebben we de klim naar de ‘table’ gemaakt om de zonsondergang te fotograferen.

Dag 5 :

Na een winderige nacht in de tent die voor de nodige sensatie zorgde zijn we morgens terug naar de ‘table’ geklommen om het licht te vatten. De nodige inspanningen werden ruimschoots beloond met prachtig strijklicht.

Daarna was het stilaan tijd om alles op te ruimen en terug te wandelen richting auto. Eenmaal beneden zijn we richting het strand van Elgol gereden waar we een prachtige zonsondergang hadden en waar we genoten hebben van de Schotse gastvrijheid.

Dag 6 :

Richting Glencoe. Dit was was min of meer een overgang dag. Helaas zat fotograferen er die dag niet in vanwege het barslechte weer (we hebben wel de spot van Glennfinnan (Harry Potter trein) verkend zodat er geen verrassing zou zijn de volgende dag). De avond hebben we benut om foto’s te bewerken, zodat het slechte weer toch nog voor iets goed was!

Dag 7 :

Net zoals de Harry Potter trein waren we netjes op tijd om de stoomlocomotief over de brug te zien rijden . Daarna zijn we aan de andere zijde van de brug de helling op gelopen om daar enkele weidse landschappen te fotograferen.

In de namiddag zijn we dan Glencoe ingereden genietend van de weidse landschappen . Eerst stonden er een paar cottages (huisjes) op het programma. Als afsluiter hebben we een wandeling naar een riviertje gemaakt.

Uiteraard mocht een groepsfoto ook niet ontbreken!

groepgroeps foto.jpg

Dag 8 : Inverness -> Amsterdam

Was al weer véél te snel daar… Na een laatste ontbijt zijn we naar Inverness airport gereden en konden we terug kijken op een geweldige tijd met ondertussen bevriende fotografen onder elkaar. Huiswaarts gingen we met een goed gevoel en volle geheugenkaarten!