De eerste fotoreis van Northscapes in 2018. Een 8 dagen, 7 nachten durende reis naar Lofoten met 6 personen, met 1 busje, en overnachtingen in 2 rorbuers. Waarom Lofoten? Omdat dit gebied prachtig is in de winter, en omdat we over dit gebied veel kennis hebben, zo weten we bijvoorbeeld bij welk getij we welk strand wel of niet moeten doen, enz...

Programma

• Half maart, 8 dagen, 6 personen
  • Toeristische plaatsen + Noorderlicht
  • 1 busje
  • 2 Rorbuers (vissershuisjes)
  • Geen conditie vereist

Groepsfoto!

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> Leknes

'S middags vertrokken op Schiphol, om 6 uur en 3 vluchten later te landen in de Lofoten. Tijdens onze laatste vlucht nog een prachtige zonsondergang meegemaakt, helaas konden we die niet fotograferen! Vanaf de luchthaven was het nog een half uur rijden met het busje tot aan onze Rorbuer (hut aan het water)!

Eenmaal ter plaatse werden we vriendelijk ontvangen in een mooie Rorbuer, helaas stopte daar het positieve nieuws... Blijkbaar was de waterleiding naar het huisje bevrozen (en die was hoogst waarschijnlijk pas ontdooit begin mei), en de steile helling vlak voor de hut raakte we niet op omwille van een lange strook ijs! Vandaar dat we direct konden zoeken achter een nieuwe verblijfslocatie, die we gelukkig ook direct vonden.

Volgens de weersvoorspelling zou het gekund hebben dat we die nacht noorderlicht kregen, helaas bleek die voorspelling niet juist, want telkens we buiten gingen kijken of we sterren zagen (heldere lucht), zagen we alleen sneeuw vallen...

Dag 2 :

'S morgensvroeg om 5u de wekker, we hadden nog niet gefotografeerd, dus zeker op pad! Helaas was het buiten nog flink aan het sneeuwen, van een zonsopgang leek geen sprake. Positieve was wel dat het heel de nacht had gesneeuwd, en we dus op onze eerste dag Lofoten direct een verse 10cm dikke sneeuwlaag hadden. We besloten dan ook hier gebruik van te maken en naar een mooi strand in de buurt te rijden. Even uitgestapt om het strand te verkennen, al zaten we omwille van de sneeuwval rap terug in de auto! Tot het ineens ophield met sneeuwen en we uit het niets een prachtige zonsopgang kregen! Wat ook nog eens als gevolg had dat we helemaal alleen op het strand waren, dus nog nergens voetstappen in de sneeuw!

Op het strand ons een aantal keer in groep verplaatst, voor vanuit verschillende standpunten te fotograferen!

Na een geslaagde ochtendshoot was het tijd om terug naar het huisje te rijden, onderweg kwamen we echter nog een mooie spot tegen met prachtige reflecties en licht, dus nog snel even een tussenstop gemaakt.

Verse sneeuw in 1 van de fjorden!

Na het ontbijt was het dan tijd om ons te verplaatsen naar ons nieuwe verblijf! Hier gelukkig geen problemen met de watertoevoer. Ons rustig geinstalleerd, zodat we 's avonds terug op pad konden.

'S avonds dan wat spots in Reine gefotografeerd, helaas weinig wolken, dus de zonsondergang was niet echt spectaculair.

Uitzicht over Sakrisoy in Reine!

De tweede nacht werd volgens het weerbericht een heldere nacht, dus besloten we om op tijd te vertrekken en te wachten aan het strand waar we deze morgen hadden gefotografeerd. Zo wist iedereen waar hij moest zijn in het donker. Al snel kregen we noorderlicht, en ook best lang, maar echt sterk werd het nooit.

Dag 3 :

Dag 3 beloofde een saaie wolkenloze dag te worden, en dat werd het ook! Gelukkig werd er weer een heldere nacht voorspeld, en ook werd er veel sterker noorderlicht verwacht! Vol spanning dus voor de nacht.

De zonsopgang ging dus niet al te veel voorstellen, vandaar dat we vlakbij gingen fotograferen, zodat we nog wat konden rusten in de voormiddag.

Omdat het overdag toch geen fotografieweer was, hebben we gebruik gemaakt om de plaatsen die we 's nachts wilden fotograferen te verkennen! Het sporen maken overdag bleek ook heel handig voor de nacht.

Na onze verkenningsronde werd het tijd om eens een onbekende plaats op de Lofoten te bezoeken, en door de ijskoude temperaturen en het laatste licht van de dag kregen we toch nog beelden geschoten die de moeite waren.

Na zonsondergang zo snel mogelijk naar de pizzeria, om daarna zo snel mogelijk op onze eerste nachtspot te arriveren. We waren er al voor het echt donker was, en gelukkig. Het noorderlicht was er vrijwel onmiddelijk! En het was ook meteen een stuk sterker dan de vorige nacht! Genieten en fotograferen maar! En van een moment met iets minder noorderlicht gebruik gemaakt om een eerste groepsfoto te maken!

Na een paar uur kwam er wat bewolking en verdween het noorderlicht ook wat, de ideale moment om ons te verplaatsen naar een andere spot! Waar we vrijwel meteen het hoogtepunt van de avond kregen.

Helaas kwam daar het noorderlicht niet in het noorden voor, waardoor we op die locatie vrij snel klaar waren, en besloten we om ons opnieuw te verplaatsen naar een dichtbij gelegen strandje! Helaas was het noorderlicht er helemaal niet meer sterk, waardoor we de keuze maakten om stilaan terug te rijden naar ons huisje, wat nog iets meer dan een uur rijden was. Halverwege de rit zagen we toch weer een mooie groene band in de lucht, dus even stoppen om te fotograferen. Al waren we hier erg beperkt met de composities, waardoor we snel verder reden richting Reine.

Net aangekomen in Reine besloten we op de brug van Hamnoy te wachten, en vrijwel meteen was er sterk noorderlicht, alleen in de verkeerde richting, dus snel verplaatst naar een ander punt, waar het tweede hoogtepunt van de nacht ons stond op te wachten.

Daarna toch terug naar de brug van Hamnoy gegaan, om ook vandaar het noorderlicht te fotograferen. Ondertussen was het al iets na 3u 's nachts, we hadden met andere woorden al 7uur het noorderlicht gefotografeerd, en besloten we om een kort dutje te gaan doen alvorens de zonsopgang ons zou verwelkomen.

Dag 4 :

Maar toen we 's morgens uit het raam keken zagen we direct dat de zonsopgang niks was, en besloten we wat langer te blijven liggen. De voorbije 2 nachten hadden natuurlijk al hun tol geeist. Tijd om op ons gemak te ontbijten, en daarna van de voormiddag gebruik gemaakt om al eens wat foto's te bekijken en na te bewerken. Volgens het weerbericht werd het een overgangsdag van goed naar slecht weer, dus we konden wel eens interessant weer krijgen in de namiddag. Maar eerst 's middags even een spot verkent in Reine zelf, om hier eventueel eens een zonsopgang te doen.

Kort na de middag dan echt vertrokken, eerst 1 tussenstop gemaakt bij een piramide berg.

Om daarna tot na zonsondergang in 1 fjord door te brengen. De ijskoude temperaturen van de heldere dagen hadden het fjord voor een stuk doen dichtvriezen, wat voor zeer interessante voorgronden zorgde!

Na een super namiddag was het na het avondeten tijd om lekker uit te rusten, en die nacht eens flink bij te slapen. Net voor we gingen slapen besloten we echter om toch nog eens het weerbericht te bekijken. En die gaf zowel positief als negatief nieuws. Negatief was dat we weer niet veel gingen slapen, want het positieve was dat het helder zou zijn tussen 2u en 5u 's nachts met hoogst waarschijnlijk weer sterk noorderlicht. Dus iedereen snel te bed, want om twaalf uur kon iedereen er terug uit, we moesten namelijk nog 45 minuten rijden tot het strand van Skagsanden, en we wilden zeker goed op tijd zijn!

Dag 5 :

Om iets na middernacht dus vertrokken, éénmaal daar moesten we toch nog een dik uur wachten tot de bewolking weg was. Met de heldere hemel kwam ook meteen het noorderlicht, en omwille van het late (of vroege) uur stonden we helemaal alleen op dit strand. Als toetje kregen we er gratis nog de melkwegboog bij!

Toen we besloten om terug te vertrekken met de auto was het al terug licht aan het worden...

Dus maar meteen de zonsopgang gaan fotograferen, om daarna nog een klein dutje te gaan doen, want 's middags moesten we verhuizen naar onze tweede verblijfslocatie.

Tegen de middag had iedereen zijn spullen gepakt, alleen konden we pas om 14.00u inchecken in het volgende verblijf. Vandaar even een tussenstop bij Anita voor koffie met gebak! Vervolgens onze bagage gaan afzetten en ons rustig geinstalleerd, tot...

In de namiddag zagen we ineens een zonnehond of sundog! Onze Nederlandse medereizigers zagen dit heel dikwijls in Nederland, maar de Belgen onder ons vonden dit toch iets specialer :-)! Vandaar dat we dit toch even gingen fotograferen! Eerst op een klassiek standpunt...

Daarna na een korte bergwandeling op een meer unieke locatie! Daar ook de zonsondergang geschoten, al viel die dik tegen, gelukkig maakte het avontuur van de bergwandeling zonder echte route veel goed!

Na zonsondergang werd het helemaal bewolkt. Noorderlicht zat er nu echt niet in, dus kon iedereen eindelijk eens goed en lang slapen. In de avond hoorde we de wind goed waaien tegen onze Rorbuer, het slechte weer voor de rest van de reis was gearriveerd!

Dag 6 :

'S morgensvroeg was het zwaarbewolkt, dus geen kleuren in de lucht, maar toch geen verkeerd fotografieweer! Daarna nog vlakbij de hut even gefotografeerd alvorens het ontbijt.

Tegen de middag vertrokken voor een lange rit, bedoeling was om de stranden van Haukland en Uttakleiv te gaan fotograferen. Onderweg eerst gestopt aan een rood huisje op een strandje, maar de natte sneeuw zorgde al snel voor natte kledij, dus eerst tijd voor koffie en gebak om op te drogen.

Daarna een tweede tussenstop gemaakt aan een rotsstrand, waar het dreigende weer voor een prachtige achtergrond zorgde. Omwille van een sneeuwbui hebben we daar tussen 2 sessies even in de auto moeten schuilen.

Daarna doorgereden tot aan de strandjes van Haukland en Uttakleiv, helaas zat het weer niet echt super mee op Haukland, en was het al te slecht weer in Uttakleiv. Daarna een tweede keer in de pizzeria gaan avondeten, alleen hadden we deze keer wel rustig de tijd om te eten.

Dag 7 :

Het slechte weer van gisteren was ook vandaag van de partij, enkel was er een hoop wind bijgekomen. Niet ideaal voor te gaan fotograferen, want het sneeuwde bijna onophoudelijk. 'S middags sneeuwde het dan toch met momenten niet, dus trokken we nog eens naar de brug van Hamnoy, omdat die plaats vlakbij was. Door het stormweer kregen we in het midden van de dag plots een lichtexplosie achter de berg, wat best een unieke situatie was! Daarna nog een andere spot in Reine gedaan, al was het weer echt een spelbreker, en daar leek geen verandering in te komen.

Daarom maar een wilde gok genomen om eens aan de andere kant van de bergen te gaan kijken, waar het volgens het weerbericht ook slecht weer was. Maar tot onze verbazing trok de bewolking er stilaan op en kregen we er een prachtige zonsondergang met stormlucht! Een prachtige afsluiter van de reis!!!

Dag 8 : Leknes - Amsterdam

De zonsopgang helaas helemaal niets, dus besloten we om niet op pad te gaan, zo hadden we rustig de tijd om al onze spullen te pakken, en onderweg naar het vliegveld nog rustig een kop koffie te gaan drinken. Een aantal uur en 2 vluchten later stonden we 's avonds terug op Schiphol. Een ontzettend geslaagde reis met prachtige weersomstandigheden en 3 nachten noorderlicht.