De derde en laatste fotoreis van Northscapes in 2018. Een 8 dagen, 7 nachten durende reis naar IJsland met 6 personen en met 1 busje. De overnachtingen waren telkens in hostels. Waarom IJsland in november. Omdat dit een ideale maand is om de eerste winterse landschappen van het jaar te fotograferen. November is ook de eerste maand van het najaar waarin je ijsgrotten kunt bezoeken en het is ook best een goede maand voor het noorderlicht omwille van de vrij lange nachten.

Programma

• Begin november, 8 dagen, 7 personen

• Toeristische plaatsen + unieke plaatsen

• 1 busje

• hostels

• Lichte conditie vereist

IJsgrotten

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> IJsland

In de voormiddag vertrokken we vanop Schiphol richting IJsland met volgens het weerbericht veel regen in het vooruitzicht. Gelukkig was de kp-index (index voor sterkte van het noorderlicht) wel gunstig. En volgens de weersvoorspelling kregen we de 2 eerste nachten een heldere hemel, ideaal voor noorderlicht. Omdat de kp-index volgens onze apps heel hoog was (kp5) de eerste nacht besloten we om op onze eerste dag van onze reis alles op de nacht te zetten.

Toen we ‘s middags arriveerden in IJsland was het vervolgens eerst tijd om de auto op te pikken en al snel te gaan winkelen. Omdat we van de luchthaven nog een stuk moesten rijden tot ons hostel lieten we de zonsondergang voor wat hij was zodat we eerst konden eten, en op tijd weg waren voor hopelijk een nacht vol fotografie.

Onze locatie was een prachtige waterval die tegenwoordig helaas is afgesloten voor toeristen, dus zat er niks anders op dan 3.5 km te wandelen tot aan de waterval. Na een klein uurtje wandelen in het donker stonden we op de brug aan de waterval, waar we konden wachten op het noorderlicht. Al snel kwam het eerste groene licht tevoorschijn! Helaas bleef het beperkt tot 1 en soms 2 statische bogen vlak boven de horizon. We hadden dus wel al noorderlicht gezien, maar een heel geslaagde nacht konden we dit toch niet noemen. De apps zaten duidelijk verkeerd…

Dag 2 :

Vroeg uit bed. Want er stond een zonsopgang bij de Gulfoss gepland. 1 van de bekendste watervallen in IJsland, en 1tje waar de winter al gearriveerd was. Helaas zorgde dit ervoor dat we niet meer mochten wandelen tot aan de waterval…Blijkbaar had er de dag voordien iemand zijn been gebroken op het wandelpad. Dan maar een plaatje vanaf een hoger gelegen standpunt. Ook de details in het water waren prachtig.

Nadien gestopt bij Geysir om eens te kijken hoe hoog de geiser Strokkur nu eigenlijk spuit. Om nadien door te rijden richting de Skogafoss. Onderweg nog een IJslandse klassieker naar binnen gewerkt, namelijk een hotdog :-)! En nadien was het tijd om te beginnen aan een dag vol watervalfotografie. Eerst gestopt bij een waterval waar je enkel naartoe kan als je door het riviertje stapt. Om daarna een waterval te fotograferen waar we achter konden wandelen. En in tegenstelling tot de bekende Seljalandsfoss waren we hier helemaal alleen! Tijd en plaats genoeg om met verschillende composities naar huis te komen. En voor degene met een waadpak een eerste kennismaking met het fotograferen in ‘sterk’ stromend water.

Nadien was het tijd voor de zonsondergang aan de Skogafoss! Helaas trok het helemaal dicht en begon het te regenen zodat we vroeg konden inchecken in ons volgend verblijf. Een heldere nacht zat er blijkbaar niet echt aan te komen. Dus eerst even eten en al eens kijken naar de foto’s van de eerste 2 dagen. Regelmatig eens buiten gaan kijken in de hoop we sterren zagen (en dus een heldere hemel), maar het bleef regenen. Dus besloten we om in groep even wat te gaan drinken in het café om de hoek. Zo konden we al eens een lokaal biertje proeven. Buiten de reisleiders natuurlijk, want je weet maar nooit met het weer in IJsland. En je kan het al raden…

Na het café te zijn binnengestapt in een regenbui, kwamen we een uurtje later buiten met een open hemel. Dus onmiddelijk iedereen zich klaar gemaakt om op locatie te wachten (Skogafoss). En al snel zagen we het eerste noorderlicht! Het was ook direct een stuk sterker dan de dag voordien. 1 probleem, de Skogafoss ligt richting het noorden, het noorderlicht was enkel te zien richting het zuiden…

Dus met zen allen de auto in richting Seljalandsfoss, want van achter de waterval keken we richting het zuiden. Half uurtje later waren we aan de waterval. Maar tot onze grote ontgoocheling is de waterval van dit jaar ‘s nachts verlicht. Wat een bummer!!! Toch maar even uitgestapt om naar het noorderlicht te kijken en al eens een groepsfoto te nemen. Om dan terug in de auto te stappen, terug richting Skogafoss.

Onderweg terug zagen we vanuit de auto hoe het noorderlicht sterker en sterker werd! En nog voor we aan de Skogafoss waren even uitgestapt bij een rivier die recht richting een berg liep. Het noorderlicht was er echt prachtig! Deze avond kon al niet meer stuk.

Vervolgens doorgereden tot aan de Skogafoss, waar ondertussen richting het noorden ook steeds meer noorderlicht te zien was. En na even wachten was ook daar de show fantastisch. Paar uur gestaan in een rivier bij temperaturen rond het vriespunt. Maar van koude heb je op die moment echt geen last. Alleen maar puur genieten! Nadien nog even naar een andere waterval gewandeld (dezelfde van overdag). Maar toen we daar aankwamen was de show bijna op zen einde. Moe maar voldaan kwamen we in het midden van de nacht aan voor een paar uren nachtrust. Al stond de wekker vroeg want…

Dag 3 :

Een heldere nacht betekent meestal ook een zonsopgang. En dat was nu ook het geval! Omwille van laagtij konden we op het strand komen vlakbij de bekende rotspieken van Vik. Alle omstandigheden kwamen mooi samen hier, wat best voor mooie beelden zorgde.

De verschillende rotsen en stenen in de voorgrond zorgde voor voldoende mogelijkheden qua composities. Een meer dan geslaagde ochtend dus!

Na de zonsopgang en de korte nachtrust even de tijd genomen om op het gemak een kop koffie te gaan drinken en wat te eten. En dan was het tijd om door te rijden tot het verste punt van onze reis, Stokksnes.

Deze plaats heeft weinig uitleg nodig, alleen hadden we er nu best speciale condities omwille van kruiend ijs.

Helaas stelde de zonsondergang niet veel voor… Gelukkig was de voorgrond van een ander niveau!

Nog even gefotografeerd in het blauwe uur. Om dan snel te vertrekken naar de winkel (anders hadden we ‘s avonds en de volgende morgen geen eten) en vervolgens zo snel mogelijk terug te keren. Er was immers in tegenstelling tot het weerbericht nog geen wolkje te bespeuren. Kans op noorderlicht dus! Onmiddellijk toen we terug arriveerden zagen we noorderlicht, al konden we dit niet lang fotograferen omdat de mist snel kwam opzetten. Op tijd naar ons huisje dus voor het avondeten! En tijd om wat bij te slapen, want de volgende dag beloofde pittig te worden.

Dag 4 :

Vandaag stonden er namelijk ijsgrotten op de planning. Voor zonsopgang kwam onze gids ons al oppikken, zodat we genoeg tijd hadden om de ijsgrotten te fotograferen. Na een hobbelig ritje met een grote jeep kwamen we tot aan de voet van de gletsjer. Daar was het tijd om heel wat veiligheidsmateriaal aan te trekken, en te beginnen aan de wandeling naar de ijsgrotten.

Een uur later stonden we helemaal alleen in een ijsgrot met verschillende gangen en talloze mogelijkheden voor mooie composities. Ook zijn we nog doorgewandeld tot aan een andere ijsgrot die een stuk hoger en groter was, maar fotografisch minder interessant. Alleen was deze wel de ideale plek voor een groepsfoto!

De wandeling naar de ijsgrotten, de ijsgrotten zelf en de uitleg en geduld van onze gids. Deze dag was echt een topper. In de avond begon het helaas te regenen, zodat een zonsondergang geen optie was (ook omdat we al te laat terug waren van onze tour). Dus alle tijd voor rustig te eten en de foto’s al eens te bekijken en te bewerken. Ook voldoende tijd om eens goed uit te slapen want het weerbericht voor de volgende dag zag er dramatisch uit.

Dag 5 :

En zo was het ook. Regen, regen en nog eens regen. Dan maar een hele voormiddag bezig geweest met nabewerking! Gelukkig waren er een paar uren in de namiddag waarbij het niet tot weinig regende, ideaal om eens naar het ijsstrand te gaan. Al bracht het slechte weer hoge golven met zich mee, oppassen geblazen dus :-)!

Omdat we op voorhand wisten dat we deze dag niet veel konden doen hadden we op voorhand gereserveerd in een lokaal restaurantje. Hier konden we dan gezellig de avond doorbrengen!

Rendierburger

Dag 6 :

Tijd om al een stuk terug te rijden richting vlieghaven. In de ochtend nog even gestopt bij het Jokulsarlon ijsmeer. Al zaten we omwille van de nog altijd aanwezige regen snel terug in de auto.

Gelukkig begon het naarmate we verder en verder reden steeds minder hard te regenen. En bij het eerste moment dat het echt droog was onmiddellijk even gestopt om een watervalletje langs de weg te fotograferen.

Vervolgens zagen we zelfs mooi licht boven de zee. Tijd om een kloof te bezoeken die mooi richting de zee lag. Zo kregen we best mooi tegenlicht in onze beelden. Helaas is deze kloof tegenwoordig wel ‘afgezet’. Waarmee ik bedoel dat we niet van de paadjes af mochten. Dit zorgt er wel voor dat je heel beperkt bent in compositie.

Omdat het nog altijd droog was, gebruik gemaakt van het licht om ook nog een prachtig mosveld met waterval te bezoeken. Voor ons 1 van de mooiere spots in IJsland. maar omwille van een korte wandeling zie je er bijna nooit foto’s van.

Nadien doorgereden tot aan het dorpje Vik. Toen we in Vik aankwamen zagen we prachtig licht boven de befaamde rotspieken die we eerder bij zonsopgang hadden gefotografeerd. Snel uit de auto en richting strand, maar na 2 minuten wandelen was het licht weg en begon het opnieuw fel te regenen. Tijd om de lokale fish & chips te proeven…

Dag 7 :

Voor de verandering nog wat slecht weer. Al was het heel impressionant om de zee te zien inbeuken op de rotsen aan de kust. Na een tijdje was iedereen uiteraard goed nat. Tijd om op te drogen en een kop koffie te drinken.

Daarna was het tijd om terug te rijden richting het gebied rond de luchthaven. Daar hebben we de hele namiddag kunnen fotograferen bij een geothermaal veld vol modderpoeltjes en andere rariteiten. Blijft zo apart om rond te lopen in zo een kleurrijk landschap.

Nadien nog even gestopt aan de Blue Lagoon, om daar het melkblauwe water te fotograferen in zijn natuurlijke omgeving. Onze laatste fotostop tijdens deze reis.

Vervolgens op tijd te bed, want om 3.30u stond te wekker!

Dag 8 : IJsland - Amsterdam

Lekker vroeg uit de veren. Want om 6.00u vertrok ons vliegtuig terug richting Schiphol.

Het was een reis met veel slecht weer. Helaas / en maar gelukkig ook kan je het goed weer niet bestellen. Al hebben we ook veel super momenten meegemaakt. Dan denk ik aan onze avonturenwandeling van in totaal 7km in het donker, het noorderlicht dat we in al zijn glorie hebben kunnen zien. En natuurlijk ook die speciale dag met de ijsgrotten. Dit alles en een super aangename groep zorgde ervoor dat deze reis meer dan geslaagd was!!!