De derde fotoreis van Northscapes. Een 9 dagen durende reis naar het binnenland van IJsland met 6 personen, met 1 grote jeep, en overnachtingen in tenten. Waarom het binnenland? Omdat dit gebied prachtig en enkel toegankelijk is in de zomer, en omdat we over dit gebied veel kennis hebben, zo kennen we bijvoorbeeld veel off-route wandelwegen en mooie uitzichtpunten.

Programma

• Begin augustus, 9 dagen, 6 personen
  • Unieke plaatsen
  • 1 grote jeep
  • tenten
  • Lichte conditie vereist

Uitzicht over Landmannalaugar, Sven Broeckx

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> IJsland

Rond de middag zijn we vertrokken op Schiphol, om in de namiddag te arriveren in IJsland! Vervolgens hadden we nog een rit van 2 uur op het programma. Ook belangrijk die eerste dag was dat we genoeg eten en drinken inkochten voor de volgende dagen, aangezien we geen winkels meer zouden tegenkomen. Na een uur rijden zijn we ook gestopt om nog een laatste keer goed te gaan eten (pizza), alvorens we het binnenland in trokken. Een uur later kwamen we aan bij onze eindbestemming! Een kloof met 2 prachtige watervallen.

Het was er stormweer, bij het uitstappen van de jeep de deuren goed vasthouden! Muts en handschoenen aan, want de wind maakte het echt koud! Gelukkig zorgde het weer ook voor prachtige wolken en een spectaculaire zonsondergang.

Wim Denijs

Enige probleem van al die wind, we moesten onze tenten nog opstellen... Gelukkig vonden we snel een inham waar de tenten toch een beetje uit de wind stonden!

Onze tentjes

Dag 2 :

Vroeg uit de veren, want een zonsopgang zat er aan te komen.

Helaas was deze minder spectaculair dan de zonsondergang, dus hadden we relatief snel gedaan. Dit betekende dat we al heel vroeg konden vertrekken richting Landmannalaugar, een prachtig gebied vol Ryolietbergen. Onderweg nog een waterval meegenomen (helaas was het al te zonnig), en ook een uitzicht over een vulkaankrater.

Daarna onze eerste maaltijd genuttigd in het binnenland, en ons klaargemaakt voor onze eerste grote wandeltocht. En we zijn er aan begonnen, de wandeling was 6km lang in enkele richting en we zouden zelf onze weg moeten zoeken, aangezien er geen wandelpad zou zijn.

Gelukkig was er tot onze verbazing op sommige stukken toch een soort van pad!

wandelen zonder route!

Na een flinke helling op en af te hebben gewandeld, kwamen we aan een rivier die we een paar keer te voet moesten doorsteken. De eerste 2 keer vormde dit geen probleem, al kwam het water (dat recht van de gletsjers kwam en dus ijskoud was) toch bijna tot bovenaan de benen!

De eerste en laagste rivierdoorsteek

Helaas was de derde oversteek, op 5.7km en dus 300 meter van de eindbestemming te diep, en zat er teveel stroming op. Er zat dus niks anders op dan terug te draaien, gelukkig hadden we onderweg een mooie spot gezien voor te fotograferen, en naast die spot een hele mooie plaats om te kamperen.

Op de terugweg nog gestopt aan een waterval met sneeuwgrot. En even verder nog eens, om wat details te kunnen nemen van de ryolietbergen.

In de vroege avond kwamen we aan op onze slaapplaats, eerst eten, en vervolgens een volledige avond foto's trekken, en we hadden geluk, de zonsondergang mocht er zijn!

Wim Denijs

Dag 3 :

Bij zonsopgang hadden we minder geluk, een dikke mistlaag zorgde ervoor dat we wat langer konden blijven liggen! Die 2 extra uurtjes rust deden wel deugd na de vermoeiende dag van gisteren. Gelukkig trok de mist redelijk snel op, waarna we in de ochtend toch nog foto's zijn gaan nemen. We hadden ondertussen de zon in onze rug, dus het landschap werd mooi verlicht, ideaal om de zoomlens boven te halen.

Aan het fotograferen

Het uitzichtpunt van 's morgens lag boven onze kampeerplaats, en we moesten ook terug langs dit uitzichtpunt! Omdat we de vorige dag niemand hadden gezien, en we dit ook niet meteen iemand verwachtte, besloten we om al ons fotomateriaal hier achter te laten. Vervolgens zijn we afgedaald naar de tenten, alles opgeruimd, en terug vertrokken met de rugzak. Uiteraard op de terugweg ons fotomateriaal meegenomen, en verder afgedaald tot aan de auto.

Onderweg naar de auto

Vervolgens met de jeep naar Landmannalaugar gereden, om daar op de camping te gaan kamperen, dit had als voordeel dat iedereen die wou eens kon gaan douchen. In de namiddag goed gegeten, met zen allen ook gaan baden in de geothermale rivier.

En in de vooravond vertrokken naar onze spot voor 's avonds. Eerst zijn we naar de bron van een rode rivier geweest.

Onderweg naar de bron

Daarna hebben we de zonsondergang gefotografeerd bij een waterval van 60 meter hoog.

Dag 4 :

Helaas weer geen zonsopgang, maar gelukkig wel een aantal zware wolken in de lucht. Dus direct op pad om 2 kleine wandelingen te doen. Eerste wandeling was naar een bergtop waar je de vulkaan, lavastroom en krater goed kunt zien.

Sven Broeckx

De tweede wandeling was naar een uitzichtpunt over een rivier.

Na deze twee ochtendwandelingen was het tijd voor een goed ontbijt (gevriesdroogd eten :-)), om daarna terug even te gaan baden in de geothermale rivier, een douche te nemen, alles op te ruimen, en vervolgens tegen de middag te vertrekken. Omwille van het mindere weer dat in aantocht was, besloten we het programma een beetje te veranderen van volgorde, waardoor we vandaag al langs de ringweg (route 1) passeerden.

Gebruik gemaakt van de ringweg in IJsland om eens een hamburger of 'fish and chips' te eten, om terug wat voorraad in te slaan, om vervolgens in de vooravond terug het binnenland in te duiken. Uiteindelijke bestemming was een kegelvormige vulkaan in het midden van een zwarte zandvlakte. Onderweg hiernaartoe een hele mooie waterval tegengekomen, waar we uiteraard gestopt zijn.

Wim Denijs

Weetje -> De rivierdoorsteek die we moesten nemen met de jeep ligt 5 meter achter deze waterval. Geen ruimte dus voor stuurfouten!

Voordeel van zo een plaats in het binnenland is dat er nog maar heel weinig foto's zijn genomen van deze waterval, dus je kan hier echt aan de slag met je compositie. Hieronder vind je bijvoorbeeld 4 verschillende horizontale compo's van de waterval.

In de avond nog doorgereden tot aan de kegelvormige vulkaan, helaas stelde de zonsondergang niet veel voor!

Dag 5 :

'S ochtends was het heel mistig, waardoor we de keuze maakten om eerst nog eens de waterval te fotograferen.

Sven Broeckx

Alvorens we opnieuw richting de kegelvormige vulkaan reden, aangezien we er gisteren niet echt mooi fotoweer hadden!

Daarna stond er een wandeling op het programma om de vulkaan van een iets hoger standpunt te bekijken. Helaas hebben we lang moeten wachten op het zicht, aangezien er heel veel mist hing rond de vulkaan, en was het mooiste licht alweer weg!

Wim Denijs

Na deze wandeling was het alweer middag, tijd om terug te rijden naar onze tenten! Onderweg hadden we nog een mooie spot gezien, dus daar moesten we uiteraard ook nog even stoppen...

Nadien onze tentjes terug afgebroken, even tijd gemaakt voor een groepsfoto, water bijgevuld, en ontbeten.

Daarna een heel stuk gereden met de wagen, om tenslotte aan te komen bij één van de grootste watervallen in het binnenland van IJsland. Een prachtige plaats, jammer genoeg was het weer een stuk minder, dus een zonsondergang zat er zeker niet in! Gelukkig voor ons kwam de mist weer opzetten, en dit gaf heel wat sfeer aan de foto's! We hebben vlak aan de waterval geslapen, en van 's avonds, tot we 's morgens weer weg waren hebben we geen enkele andere persoon gezien. In het binnenland kan je met andere woorden nog echt alleen zijn.

Kampeerplaats vlakbij de waterval

Dag 6 :

De zonsopgang was helemaal niks, ook was de mist van bij de zonsondergang weg. het was dus niet meer de moeite hier te fotograferen. Vandaar dat we besloten om direct te vertrekken! Einddoel van de dag was een prachtig meer in het binnenland! Hier zouden we dan weer gaan trekken met de rugzak. Onderweg gestopt bij een waterval, waar we ook gegeten hebben!

Sven Broeckx

Vervolgens onze weg verder gezet naar het meer, met onderweg tal van riviertjes die we door moesten! Eenmaal aangekomen bij het meer was alles weer helemaal dichtgetrokken. En dan zaten we net op de middag, net de moment waarop het meestal opentrekt.

Hier blijven had weinig zin, onderweg hadden we ook gehoord dat het weer er de volgende dag niet op zou verbeteren! Daarom besloten we dat we beter konden terugrijden naar de ringweg, konden we in groep nog iets gaan eten (hamburger met friet),en 's avonds doorrijden naar 1 van onze back-up plannen. Hier was ook een camping, waardoor iedereen zich nog eens kon douchen!

Hier was het niet mistig, en gelukkig regende het hier ook niet. maar helaas kregen we een saaie grijze lucht! Ondanks de locatie was het dus niet echt goed fotoweer!

Sven Broeckx

Dag 7 :

Het weer ging terug beter worden in het binnenland, en we kregen ook meteen zon toen we opstonden, dus 's morgens vroeg direct vertrekken, en snel het binnenland in! Onderweg stonden een hele hoop spots op ons te wachten.

'S morgens op de camping

Eerste spot was een berg, die volgens de IJslanders de vorm heeft van een éénhoorn!

Sven Broeckx

Tweede spot was een waterval in een kloof met prachtige kleuren

De derde en vierde spot waren 2 kleine wandelingen naar uitzichtpunten.

Na die twee kleine wandelingen was het tijd om de tenten te gaan opstellen, een uurtje platte rust te nemen, en ons avondeten te nuttigen. We kregen er gratis een regenboog bij!

In de loop van de avond zijn we dan vertrokken naar het uitzichtpunt dat we gingen fotograferen bij zonsondergang! prachtige wolken en mooie kleuren kregen we voorgeschoteld!

Dag 8 :

'S morgens zag het weer er niet heel goed uit, maar ook niet slecht! Vandaar dat we toch besloten om met de helft van de groep een wandeling te maken naar een ander uitzichtpunt. De andere helft bleef fotograferen in de buurt van de tenten! Na een kleine 2 uur gewacht te hebben kwam er uiteindelijk toch best een mooie lucht!

Sven Broeckx

Nadien was het tijd om terug te gaan naar de tent! Even nog die rivier doorsteken ('s morgens vroeg voelt het nog veel kouder aan), en dan was tijd om een koek te eten en een koffie te drinken.

Daarna was het tijd om stilaan het binnenland te verlaten, we hebben onderweg nog 1 tussenstop aangedaan,1 van de grootste kloven in IJsland. Dezelfde kloof als gisteren, alleen vanuit een ander standpunt, en op een punt waar de kloof veel dieper was.

In de namiddag zijn we naar de secret lagoon gereden, tijd om eens goed te ontspannen in dit warme bad, een pintje bier te drinken, en eens goed te douchen.

In de avond eerst rustig iets gaan eten, en vervolgens doorgereden naar een geothermaal veld, waar we nog konden genieten van een laatste, en zeker ook een mooie zonsondergang.

Fotograaf aan het werk

Dag 9 : Keflavik -> Amsterdam

'S morgens vroeg uit de veren, want onze vlucht vertrok in de voormiddag. Gelukkig konden we door onze rugzakken (odd-size bagage) de lange wachtrijen omzeilen en nog rustig een koffie gaan drinken. Kort na de middag zijn we geland op Schiphol en was de reis ten einde.