De vierde fotoreis van Northscapes. Een 8 dagen durende reis naar IJsland met 6 personen, met 1 busje, en overnachtingen in hostels. We hebben in die 8 dagen heel de ringweg en het Snaefellsnes schiereiland aangedaan. Een groot stuk van IJsland dus, we hebben met andere woorden veel gezien, maar ook een grote afstand afgelegd (ongeveer 3000 kilometer).

Programma

• Half oktober, 8 dagen, 6 personen
  • Toeristische plaatsen + noorderlicht
  • 1 busje (type Renault Trafic)
  • hostels
  • Geen conditie vereist

Kirkjufell, Sven Broeckx

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> Grundarfjordur

Rond 12.30u in de namiddag vertrok onze vlucht naar Keflavik, de grote internationale luchthaven van IJsland, zodat we om 14.00u aankwamen (klok wordt 2 uur terug gedraaid). Na het oppikken van onze Renault Trafic zijn we direct vertrokken naar Grundarfjordur. Dit stadje is de thuis van de Kirkjufell berg, en daar was ook onze slaapplaats! Om 18.00u ging de zon onder, dus we hadden maar 4uur de tijd om, onze bagage op te pikken in de luchthaven, geld af te halen, te gaan winkelen, de auto op te pikken en een rit te maken van 2.30u. Alles zat gelukkig mee, waardoor we nog een perfect reflectieshot konden meenemen aan de Kirkjufell. Voordeel van dit shot nu te nemen, was dat iedereen wist waar we straks in het donker naartoe wandelden, want het zag er naar uit dat we noorderlicht gingen krijgen.

Na de zonsondergang was het tijd om in te checken bij de hostel en een pizza te gaan eten. Nadat we klaar waren met eten was het ook al echt donker, dus bijna direct na de maaltijd vertrokken voor mogelijk noorderlicht. En we moesten niet lang wachten, het eerste noorderlicht was er al om half 9. En tot 2 uur 's nachts zijn we op pad geweest! Een zeer geslaagde avond, en al bijna een geslaagde reis.

Kirkjufell, Wim Denijs

Dag 2 : Grundarfjordur

'S morgens natuurlijk terug op tijd eruit, want er ging zeker een zonsopgang zijn. Helaas was de zonsopgang niet echt de moeite. Wel konden we wat spelen met de herfstkleuren in de voorgrond.

Nadien even terug naar het hostel voor een vers ontbijt! Om in de late voormiddag te vertrekken voor een rondje Snaefellsnes. Onderweg verschillende kerkjes, oude huizen en stranden gefotografeerd.

In de vooravond stond Londrangar op het programma (een rotsformatie aan de kust), omdat de zon mooi onderging achter de rotspieken. In de namiddag waren we de spot al eens gaan verkennen om de goede composities te vinden. Helaas stonden we 's avonds in rij met 30 andere fotografen en viel de zonsondergang toch een klein beetje tegen. Geen spectaculaire kleuren deze keer, gelukkig maakte de zware lucht en de positie van de zon veel goed!

'S avonds terug hetzelfde programma als de vorige dag, eerst avondeten, en daarna wachten op het noorderlicht! Ook op dag 2 van onze reis hadden we al vroeg in de avond noorderlicht, al was er wel wat bewolking, waardoor het veel minder spectaculair was dan gisteren. Er kwam ook steeds meer bewolking, waardoor we al om 23.00u te bed konden.

Dag 3 : Grundarfjordur -> Myvatn

Vandaag de langste rit van de reis op het programma. 'S morgens vroeg toch nog even de Kirkjufell gaan fotograferen, echt veel kleur in de lucht zat er niet in, en al snel begon het te regenen, dus tijd om te vertrekken.

Onderweg 1 tussenstop genomen, een vuurtoren met prachtige basaltrotsen! Het was ideaal om de beentjes nog eens los te gooien, al maak je op het midden van de dag natuurlijk niet die topfoto's!

Bij zonsondergang stonden we dan aan de Godafoss, helaas geen deftige zonsondergang, al hadden we wel rustig de tijd om de waterval langs twee kanten te bekijken. Altijd handig voor mocht het noorderlicht er 's nachts zijn. Want deze plek stond dan op ons programma.

Na de avondshoot fish and chips gaan eten in een lokaal restaurantje. En nadien nog 20 minuten doorgereden tot aan het Myvatn meer. Aan de rand van het meer stond het huisje waar we 2 dagen gingen verblijven. En omdat er de eerste avond al geen sprake was van een open hemel, konden we 's avonds een back-up maken van onze beelden, en al eens wat aan nabewerking doen!

Dag 4 : Myvatn

Toen we 's morgens uit het raam keken (anderhalfuur voor zonsopgang), zagen we al dat de zonsopgang veelbelovend leek. We maakten ons dus zo snel mogelijk klaar, en nog meer dan een half uur voor zonsopgang stonden we aan Hverir, een geothermaal veld vol modderpoelen en fumarolen. De lucht kleurde helemaal rood. Een topmoment van de reis! We hebben hier minstens 2 uur kunnen fotograferen met mooi licht.

Na de ochtendshoot nog even doorgereden naar de viti krater, maar door de hevige wind en het slechte weer dat kwam opzetten, waren we daar al heel snel terug weg.

Op de middag zijn we dan met heel de groep gaan baden in de Myvatn nature baths! De sauna en het warme bad waren heerlijk ontspannend. Iedereen had verse energie om in de namiddag en de avond richting de grootste waterval van europa te gaan, namelijk de Dettifoss.

De Dettifoss is bereikbaar langs beide kanten van de rivier, al was de weg langs 1 kant al dicht omwille van het slechte weer de week voordien. Dus we zouden deze waterval maar langs 1 kant kunnen doen. Helaas ook de minst mooie kant, en dan lag er ook nog een hoop sneeuw en ijs,waardoor we niet de composities konden maken die we wilden. Ondertussen zagen we toch mensen staan aan de andere kant van de rivier, en besloten we om toch eens een kijkje te gaan nemen aan de andere kant.

De weg was zogezegd wel dicht, maar was nog perfect berijdbaar tot aan de waterval! We stonden dus nog voor zonsondergang aan de mooie kant van de waterval, en door de verkeersinformatie stonden we hier ook helemaal alleen.

Helaas kregen we niet meer dan een streepje oranje bij de zonsondergang...

In groep aan de Dettifoss, de grootste waterval van Europa!

Op de terugweg gestopt bij een pizzeria. Helaas zat 's avonds de hemel weer potdicht, waardoor er weer zeker geen noorderlicht ging zijn. We hadden dus weer heel de avond om al wat nabewerking te doen en het weerbericht nog eens te checken. En dat laatste zag er niet goed uit, morgen zouden we veruit de slechtste dag hebben van de reis, met heel veel regen! Gelukkig was het een dag waarop we ons moesten verplaatsen en lang in de auto moesten zitten!

Dag 5 : Myvatn -> Jokulsarlon

'S morgensvroeg viel het weer toch nog reuze mee, en we besloten om nog eens terug te gaan naar de Godafoss, om daar de zonsopgang te fotograferen. We kregen best mooie kleuren in de lucht, en buiten de kleuren kwamen die zware regenwolken mooi uit boven de waterval!

Godafoss,Wim Denijs

Godafoss, Sven Broeckx

Nadien was het tijd om te beginnen aan onze lange rit. Eerst even de bagage oppikken bij ons huisje, dan naar de winkel (waar we zelfs nog buiten hebben kunnen ontbijten) en dan beginnen rijden. Al snel begon het te regenen, iets wat de rest van de dag niet meer zou stoppen. Onderweg nog bij 1 waterval gestopt, regenweer is natuurlijk ideaal voor watervallen, en het voordeel was dat de herfstkleuren nog wat feller waren. Al zie je op onderstaande foto's ook dat de lucht helemaal niks was!

In de avond stond Stoksness op het programma, iets waar velen uit de groep naar uitkeken! Maar het was echt geen weer voor te fotograferen en het zicht was heel beperkt. We hadden 's avonds dus heel wat tijd, tijd om zelf eten te maken (rijst, zalm en groenten) om daarna eens iedereen zijn foto's te overlopen in groep, en is te kijken waarop iedereen wat moest letten. Gelukkig zag het weerbericht er voor de komende dagen wel goed uit, en de kans op noorderlicht nam terug toe!

Dag 6 : Jokulsarlon

'S morgensvroeg naar het Jokulsarlon ijsmeer gereden. Geen kleur in de lucht, geen fraai wolkendek, maar gelukkig wel mist. En die ijsschotsen in de mist, prachtig was het!

Nadien gaan ontbijten, en omdat het weerbericht er goed uitzag voor 's avonds, al heel vroeg naar Stokksnes getrokken. Zo hadden we een massa aan tijd om wat rond te dwalen over de zandduinen, en op zoek te gaan voor een goede compositie. Als ook om een plek te vinden waar we in groep het mogelijke noorderlicht zouden kunnen fotograferen.

De zonsondergang was in ieder geval dik in orde! Prachtig licht en mooie wolken, wat wil een fotograaf nog meer op een plek zoals deze...

Na de zonsondergang nog even tijd gemaakt voor een groepsfoto!

Groepsfoto

En dan was het tijd om te gaan eten in Hofn! Lekker dichtbij, want ze voorspelden voor middernacht niet al te veel bewolking, dus vanaf de moment dat het echt donker was wilden we hier terug staan. Helaas was de Kp-index heel laag op iedereen zijn noorderlichtvoorspelling-apps.

Toch stonden we snel na het avondeten op de plaats die we in de namiddag hadden gescout. Een plaats waar we reflecties hadden en we mooi naast elkaar konden staan. We kregen al snel bezoek van een hele bende Chinezen, maar ondanks de Kp van 0.67 kregen we prachtig noorderlicht. Vertrouw dus nooit op je apps! Naast het groene noorderlicht kregen we ook een duidelijke roze schijn in de lucht.

Nadien ons nog verplaatst om ook het noorderlicht te kunnen meepakken aan het Jokulsarlon ijsmeer, maar daar hadden we enkel nog heel zwak noorderlicht. De bewolking kwam ook duidelijk opzetten, waardoor we om 0.00u in ons bed lagen.

Dag 7 : Jokulsarlon -> Skogafoss

'S morgens zonsopgang aan het Jokulsarlon ijsstrand, want dit hadden we nog niet gedaan. Een pracht van een locatie natuurlijk! Al stelde de zonsopgang niet heel veel voor. Niets erg,want het weerbericht voor 's avonds zag er goed uit, en op de laatste avond van onze reis voorspelden ze KP4 en geen bewolking, noorderlicht gingen we zo goed als zeker krijgen.

Overdag nog 2 watervalletjes gedaan, om nadien in Vik een ijsje te gaan eten.

Fotograferen en relaxeren, de perfecte combo?

De zonsondergang stond gepland aan de Skogafoss, omdat die vlakbij de hostel was. Maar aangezien het licht niet goed zat, hebben we ons verplaatst naar een andere waterval, waar het licht wel perfect was. Een ander voordeel was dat hier geen horde toeristen zou rondlopen, en zo was het ook, we waren hier helemaal alleen.

Skogar, Wim Denijs

Skogar, Sven Broeckx

Na zonsondergang snel gaan eten (Spaghetti), want de wolken waren aan het verdwijnen, en met mogelijk sterk noorderlicht op komst, moesten we maken dat we terug buiten stonden. En na eventjes te wachten kwam ook het noorderlicht. Het heeft uren aan een stuk gedanst in de hemel. Eigenlijk was het al wat te sterk voor fotografie, en ook iets minder mooi, omdat nu de hele hemel groen zag, en de structuren van het noorderlicht wat ontbrak. Al was het uiteraard prachtig om gewoon naar te kijken.

Dag 8 : Skogafoss -> Amsterdam

Na een prachtige nacht stelde onze laatste zonsopgang niet al te veel meer voor. Nog eventjes de Skogafoss voor ons alleen gehad, om vervolgens terug te gaan naar de hostel, en onze spullen te pakken.

En dan was het tijd om aan onze rit naar de luchthaven te beginnen. Onderweg nog ontbeten, en de auto gewassen, om vervolgens mooi op tijd aan te komen op de luchthaven.

Inladen en naar huis!

En dan was het tijd om terug naar huis te vliegen. Voor ons was het een prachtige reis, met een paar mooie zonsopgangen en zonsondergangen. En met 4 nachten noorderlicht!