De eerste fotoreis van Northscapes in 2019. Een 8 dagen, 7 nachten durende reis naar IJsland met 6 personen en met 1 busje. De overnachtingen waren telkens in hostels. Waarom IJsland in februari. Omdat dit een ideale maand is om IJsland op zen koudst te kunnen fotograferen (bevroren meren, bevroren watervallen). Februari is ook een maand waarin je ijsgrotten kunt bezoeken en het is ook best een goede maand voor het noorderlicht omwille van de vrij lange nachten.

Programma

• Begin februari, 8 dagen, 7 personen

• Toeristische plaatsen + unieke plaatsen

• 1 busje

• hostels

• Lichte conditie vereist

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> IJsland

In de voormiddag vertrokken we vanop Schiphol richting IJsland met volgens het weerbericht veel regen in het vooruitzicht. Gelukkig was de kp-index (index voor sterkte van het noorderlicht) de eerste dagen wel gunstig. En volgens de weersvoorspelling hadden we de 2 eerste nachten kans op een heldere hemel, ideaal voor noorderlicht.

Toen we ‘s middags arriveerden in IJsland was het vervolgens eerst tijd om de auto op te pikken en al snel te gaan winkelen. Omdat we van de luchthaven nog een stuk moesten rijden tot ons hostel lieten we de zonsondergang voor wat het was zodat we eerst konden eten en op tijd weg waren voor hopelijk een nacht vol fotografie.

Onze locatie was een icoon in het landschap van IJsland, namelijk de Kirkjufell berg met bijbehorende waterval, de Kirkjufellfoss. Omdat we in het donker aankwamen en de meesten van de groep deze plaats nog nooit bezocht hadden, fixeerden we ons op de klassieke composities. Al hadden we omwille van de ijskoude temperaturen van de laatste tijd wel mooie omstandigheden (bevroren meer en bevroren watervallen). Na een tijdje wachten kregen we een mooie geste van moeder natuur.

Dag 2 :

Na een paar uur slapen vroeg uit bed, want er stond een zonsopgang bij de Kirkjufell berg gepland. De zonsopgang stelde jammer genoeg niet veel voor, maar was wel nuttig om zelf op zoek te gaan naar meer unieke composities, want in de nacht die volgde was er ook kans op noorderlicht!

De zonsopgang was pas rond 10.00u, dus toen we klaar waren met het fotograferen van de zonsopgang was het bijna middag, tijd om onderweg eens een IJslandse klassieker binnen te spelen, namelijk een hotdog!

Nadien gestopt bij een onbekende waterval, waar duidelijk niemand was geweest de laatste dagen. Dit betekende dat we zelf ons spoor moesten maken door de diepe sneeuw. Voordeel was dat die plek nog onaangeroerd was en we die uiteraard helemaal voor ons alleen hadden.

Daarna doorgereden tot aan de kust, waar kliffen en een kerkje op de menu stonden. Die hebben we gefotografeerd in een sneeuwbui, meer winters kan een landschap in iJsland moeilijk zijn…

Nadien doorgereden tot in het dorpje Arnarstapi, waar we van plan waren een zonsondergang te fotograferen. Helaas begon het nog feller te sneeuwen, was fotografie niet echt meer mogelijk en zijn we in plaats maar een warme kom chocomelk gaan drinken. We besloten dan ook om op tijd terug te keren naar onze slaapplaats, want volgens het weerbericht werd het opnieuw helder in het tweede deel van de nacht. Dus eerst even slapen en vervolgens rond 3u opstaan.

Dag 3 :

En toen we buiten keken was er inderdaad noorderlicht, helaas veel minder fel dan de dag ervoor (al hadden we niks gemist bleek bij de andere aanwezige fotografen). We hadden bij de vorige zonsopgang wel nieuwe composities gevonden. Dus was het toch weer even anders. Ook de melkweg deed goed haar best om zich te laten zien.

melkweg + noorderlicht

Rond 5u hadden we het wel gezien, tijd om te ontbijten en ineens door te rijden richting de Skogafoss, zo konden we een grote afstand doen in het donker, en verloren we niet veel tijd met rijden overdag. Onderweg nog gestopt bij 1 andere waterval alvorens een kijkje te gaan nemen bij de Skogafoss. Overdag staat er altijd een massa mensen, maar zo konden we al composities zoeken voor ‘s nachts of de volgende ochtend.

Vervolgens de zonsondergang gaan fotograferen aan het strand van Vik, en daarna met zen allen fish & chips gaan eten in het plaatselijk ‘restaurantje’.

Dag 4 :

Opnieuw begon de dag heel vroeg, want toen we rond 1.00u buiten keken zagen we noorderlicht. Een dik kwartier later stonden we met zen allen bij de Skogafoss waterval. Helemaal alleen en met mooi noorderlicht net boven de waterval. Helaas kwam de bewolking wel snel opzetten en hadden we vrij vlug gedaan.

Omwille van de korte nachten besloten we om wat langer in bed te blijven liggen. Al konden we ook niet treuzelen. Er was stormweer op komst en bepaalde stukken van de ringweg (grootste weg in IJsland) gingen dicht voor verkeer. We moesten met andere woorden voor 16.00u op onze bestemming zijn. Onderweg nog wel even gestopt bij een waterval.

ijsland feb 2019-536 kopiëren.jpg

Kort na de middag arriveerden we al bij het Jokulsarlon ijsmeer, en tot onze verbazing was het meer grotendeels toegevroren. Dit konden we niet laten passeren… Met andere woorden, heel de namiddag bezig geweest met het fotograferen van het Jokulsarlon.

Tegen de avond was het dan tijd om ook het ijsstrand een bezoekje te brengen. En de storm, die was gearriveerd!

Ondanks het aankomende stormweer hadden we toch een hele mooie dag. Jammer genoeg kregen we ‘s avonds te horen dat onze tocht naar de ijsgrotten van morgen geannuleerd werd omwille van de storm. Ook geen kans meer op noorderlicht, dus op tijd te bed! In bed hoorde je buiten de storm flink tekeer gaan.

Dag 5 :

Na eens goed uit te slapen en stevig te ontbijten was de storm al grotendeels gepasseerd. Geen regen of sneeuw, dus er op uit richting een ander ijsmeer, namelijk het Fjallsarlon. Ook dit meer was voor grote delen bevroren en gaf ons de mogelijkheid om eens met andere beelden naar huis te komen.

Rond de middag even teruggekeerd naar ons huisje om er een kleinigheid te eten. Ook even de tijd genomen om opnieuw een ijsgrottentocht te boeken en daarna richting Stokksnes. 1 van de plaatsen in IJsland die elke fotograaf gezien wil hebben. Tijdens het blauwe uur kwamen er ook wat lage wolken, wat toch voor iets extra zorgde!

Nadien met zen allen lekker gaan eten in een lokaal restaurant. Elke IJslandreis passeren we hier omwille van de gezelligheid en het lekkere eten. Ook kan je hier de lokale keuken proeven zoals bijvoorbeeld lam en een rendierburger.

Allen terug op tijd te bed, want in de ochtend werd het helder en werd er sterk noorderlicht voorspeld!

Dag 6 :

Om 5.30u opgestaan, zodat we al aan het fotograferen waren aan het Jokulsarlon ijsmeer om 6.00u. Helaas bleef het noorderlicht heel zwak en was het meer omwille van de warmere temperaturen en het springtij (meer zout in het meer) niet meer dichtgevroren.

Nadien snel gaan ontbijten, want we vertrokken op tijd richting de ijsgrotten. Iets na zonsopgang stonden we dan ook met zen allen aan die ijsgrotten. Een speciale ervaring voor de meesten. Ook fotografisch een hoogtepunt, want we hebben gedurende 2uur 3 verschillende grotten kunnen fotograferen.

Vervolgens nog even tijd gemaakt voor een groepsfoto…

En daarna nog even afgedaald tot aan het begin van de gletsjer! En dan zat onze tour er op…

Noorderlicht en ijsgrotten hadden we al vandaag, hopelijk zat een zonsondergang er ook nog in. Ondanks de stevige wandeling richting de grotten waren ik en Wim heel blij dat iedereen het nog zag zitten om nog een wandeling te maken, namelijk richting de Batman berg! En of het de moeite was…

Na een ontzettend lange dag met veel hoogtepunten, maar ook met ongeveer 20km wandelen op de teller, was het tijd om opnieuw een bezoekje te brengen aan het plaatselijk restaurantje. Dit maal met zen allen een behoorlijk grote hamburger naar binnen gewerkt.

Hamburger + biertje -> Meer moet dat niet zijn…

Dag 7 :

Onze voorlaatste dag in IJsland, en een dag waarop we heel wat kilometers richting de luchthaven moesten maken. Na lekker te hebben uitgeslapen, stevig te ontbijten en onze valiezen te pakken was het tijd om te vertrekken naar het Jokulsarlon ijsmeer. Onderweg richting het meer stond er zo veel wind dat we omwille van de horizontaal vliegende sneeuw amper konden zien waar we reden. Groot was dan ook onze verbazing dat eenmaal we ter plaatse waren, we een fantastische zonsopgang kregen. Eerst even het ijsmeer gaan fotograferen…

Om vervolgens terug te gaan naar het ijsstrand. Waar nu een heel aantal enorm grote blokken ijs lagen.

Na de zonsopgang stapten we terug de auto in. Kwartiertje verder was het weer opnieuw helemaal omgeslagen. 20-30km per uur was met momenten de maximum snelheid dat we konden rijden. Je zag immers bijna niets meer door de sneeuw. Het bleek nog maar eens dat in IJsland het weer altijd heel snel kan omslaan. Gelukkig voor ons hadden we wel mooi weer bij zonsopgang!!!

Overdag niet meer gestopt om te fotograferen, enkel eens gestopt voor een kop koffie en een gebakje. En ook nog aan de supermarkt. We wilden namelijk vroeg arriveren bij ons volgende verblijf. Er werd immers sterk noorderlicht voorspeld en het beloofde ook helder te worden. Naarmate we ons huisje naderden nam de bewolking ook sterk af, dit zag er goed uit, hopelijk nog een laatste hoogtepunt op onze reis.

Helaas nam de bewolking terug toe na zonsondergang, in tegenstelling tot wat het weerbericht zei. We zagen nog wel dat het noorderlicht sterk haar best deed, maar met de sluierbewolking ervoor was dit een maat voor niets. Dan maar op tijd te bed…

Dag 8 : IJsland - Amsterdam

Lekker vroeg uit de veren. Want om 7.40u vertrok ons vliegtuig terug richting Schiphol. Tegen de middag waren we terug in Nederland en was de reis ten einde.

Het was een reis met koude temperaturen en stormweer, ideaal dus voor landschapsfotografie. Zo denk ik aan het bevroren Jokulsarlon & Fjallsarlon, aan een prachtige zonsondergang bij de Batman berg en een gave zonsopgang bij het Jokulsarlon. Super noorderlicht boven de Kirkjufell berg en natuurlijk ook die speciale dag met de ijsgrotten. Dit alles en een super aangename groep zorgde ervoor dat deze reis meer dan geslaagd was!!!