De tweede fotoreis van Northscapes in 2018. Een 8 dagen, 7 nachten durende reis naar de Faroër met 7 personen, met 1 busje. De overnachtingen waren telkens in hetzelfde huisje, al hebben we 1 nacht doorgebracht in de tent. Waarom Faroër? Omdat dit eiland nog relatief onbekend is, zeker bij het grote publiek. En we deze prachtige natuur eens wilden zien voor er overal horden toeristen en fotografen staan. Wat best goed gelukt was, we hebben bijna nergens anders fotografen gezien!

Programma

• Begin augustus, 8 dagen, 7 personen
  • Toeristische plaatsen + unieke plaatsen
  • 1 busje
  • 1 huis
  • Lichte conditie vereist
 De Faroër in al zijn glorie.

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> Faroër

In de voormiddag vertrokken we op Schiphol richting Faroër. 2 vluchten later kwamen we er in de namiddag aan en onmiddelijk na het verlaten van de luchthaven begon onze fotografiereis. We stonden 10 minuten later immers al aan de waterval van Gasadalur. Tijd om 1 van de iconen van de Faroër  te scouten, zodat we er later een zonsondergang konden fotograferen.

Daarna was het tijd om onze bagage af te zetten aan ons huisje en een pizza te eten. 'S avonds gingen we op pad naar 1 van de mooiste dorpjes van de Faroër! En ondanks de lichte regen kregen we heerlijke kleuren en lekker veel drama!

Dag 2 :

'S morgens vroeg uit de veren (rond half 4), want de weersvoorspelling zag er goed uit voor een zonsopgang. Na een korte maar steile wandeling kwamen we bij een mooi zicht over een dorp met achterliggende kliffen. De zeeschotsen die je ziet in de achtergrond zijn 68 meter hoog en 71 meter hoog. Dus je kan al ongeveer inschatten hoe hoog de klif ernaast is.

Daarna een wandeling gemaakt naar een bergtop waar je een mooi zicht hebt over de Faroëse fjorden. helaas was het mooiste licht al verdwenen.

Na het ontbijt was het tijd om de directe omgeving van ons huisje te verkennen. We hebben onder andere een strand, opnieuw hetzelfde uitzicht van vanmorgen (maar dan van een iets lager standpunt) en een kerkje gefotografeerd.

jammer genoeg verslechterde het weer waardoor een zonsondergang uitgesloten was, we besloten daarom om dan maar aan watervalfotografie te doen. Het weerbericht voor de volgende dagen beloofde trouwens niet veel soeps.

Dag 3 :

Ontwaken deden we met slecht weer en dichte mist. Ideaal om een boottrip te doen richting het vogeleiland Mykines. Want om papegaaiduikers te fotograferen was het heerlijk weer. En ook de wandeling zonder de vogels was meer dan de moeite waard.

Omdat de Ferry naar Mykines op hetzelfde eiland vertrekt als de waterval van Gasadalur besloten we om ons te wagen aan een zonsondergang bij Gasadalur. Helaas kwam de zon er niet echt door, waardoor de zonsondergang tegenviel. En we niet enkel de waterval hebben gefotografeerd maar ook de omgeving er rond.

Dag 4 :

Volgens het weerbericht werd dit de slechtste dag van onze trip. Een zonsopgang was dan ook niet aan de orde. We zijn dan zelf maar eens op zoek gegaan naar unieke locaties. En we vonden een PRACHTIGE waterval (van minstens 50 meer hoog)! Genieten wanneer je zo een locatie 'ontdekt'.

In de namiddag zijn we vertrokken naar de meest noordelijke eilanden. Omdat het weer daar voor ons van minder groot belang was. Tot onze verbazing trok de lucht er een beetje open en kregen we prachtige zonnestralen te zien!

In de avond hebben we dan een korte bergwandeling gemaakt waar we een fantastisch uitzicht hadden over een pyramidevormige berg met de fjorden ernaast. Al was het af en toe wachten tot de mist voorbij trok.

Op de terugweg naar de auto zijn we ook nog even gestopt om het stadje aan de voet van de berg te fotograferen.

Faroer (283 van 628) kopiëren.jpg

Dag 5 :

De overgangsdag naar goed weer! En wat voor een dag. We zijn begonnen met een korte wandeling voor zonsopgang! En het weer speelde goed mee.De kliffen werden geflankeerd door mist en prachtige rolwolken. Een supermoment...

Nadien zijn we terug naar ons huisje gereden, om even wat bij te slapen. Want in de namiddag stond er een wandeling met trekkingrugzak op het programma. We gingen namelijk overnachten aan een vuurtoren bovenop een klif. De zonsondergang was er meer dan de moeite waard. Een mooie afsluiter van een fantastische dag.

Dag 6 :

Wekker om 1.15u, want vanaf nu was het echt donker. Ideaal om eens origineel uit de hoek te komen, en de vuurtoren 's nachts te fotograferen. Hadden wij zelf tijdens het opzoekingswerk voor de reis nog niet eerder gezien.

Anderhalf uur later terug te bed, om er vervolgens om 4.45u uit te komen voor zonsopgang. Wat begon met motregen, eindigde in een spectaculair schouwspel van moeder natuur. Prachtig licht met bijhorende regenboog was wat we kregen. Kippenvel voor een landschapsfotograaf. En toen al ongetwijfeld het topmoment van deze reis.

Faroer (469 van 628) kopiëren.jpg

Rond 6.00u was de show afgelopen. Tijd om de tenten af te breken, en terug naar beneden te wandelen. Maar eerst nog gauw een groepsfoto op onze kampeerplaats.

Nog snel een koffie langs de kant van de weg, en terug de ferry op richting ons huisje. Hoog tijd voor een douche en een slaapmoment. Al hadden de meesten onderweg al een dutje gedaan!

2 personen hadden nog energie over en gingen nog eens naar de waterval die we eerder in de week hadden 'ontdekt'.

In de vooravond was iedereen min of meer uitgerust. Tijd om naar een andere toplocatie op de Faroër te gaan. De kliffen bij Leitisvatn. Het weerbericht zag er super uit en alles leek veelbelovend toen we arriveerden. Helaas losten al de wolken op en kregen we een saaie zonsondergang. Tijd om niet te veel aan fotografie te denken, en gewoon te genieten van deze plaats.

Dan maar een culinair hoogtepunt ;-)!

Dag 7 :

Na de zware dag van gisteren, met het vooruitzicht dat we een wandeling van 6 uur (heen en terug) gingen maken naar een rotsboog, besloten we om de zonsopgang over te slaan. Iedereen had namelijk zijn zinnen gezet op het fotograferen van Drangarnir (een rotsboog).

Deze wandeling is enkel te maken met gids! We kwamen dan ook overeen met de eigenaar van de grond om voor een bepaald bedrag (al ettelijke honderden euro's) de wandeling te doen met onze groep. Maar toen we twee derde van de wandeling heen achter de kiezen hadden, besloot de gids/eigenaar onze groep te stoppen en eerst meer geld te eisen... Met een beetje zelfrespect besloten we deze oplichter niet te betalen en dan maar terug te keren.

Een zware dobber voor iedereen, want we hadden nog niets gefotografeerd en waren uren te voet onderweg geweest. We besloten om niet bij te pakken te blijven zitten en gewoon verder te gaan naar een andere spot. Eerste spot op de agenda was een dorpje met een aantal oude huizen. Vervolgens zijn we een berguitzicht gaan fotograferen waar je gewoon met de auto naar boven kon rijden, lekker gemakkelijk. Even 15 minuten wachten tot de mist optrok en we konden voor het eerst vandaag een deftig beeld maken.

's Avonds uit eten gegaan, om toch nog een beetje de teleurstelling weg te werken en genoeg energie op te doen. Omdat we nu wat meer tijd hadden, zat er nog een extra wandeling in. Opnieuw gingen we de kliffen bij Leitisvatn een bezoek brengen, want gisteren was het geen fotosucces. Gelukkig hadden we vanavond meer geluk! Een mooie afsluiter van een fantastische reis.

Dag 8 : Faroër - Amsterdam

's Morgens vroeg helaas geen zonsopgang dus hadden we rustig de tijd om ons huisje op te ruimen, deftig te ontbijten en op tijd naar de luchthaven te vertrekken. Tegen de middag waren we weg met het vliegtuig en 's avonds waren we terug op Schiphol. De reis was voor ons (Sven en Wim) meer dan geslaagd. Een hele leuke groep, uitstekende weercondities voor een landschapsfotograaf en uiteindelijk een aantal prachtige beelden!