De tweede fotoreis van Northscapes. Een 8 dagen, 7 nachten durende reis naar Lofoten met 6 personen, met 2 auto's, en overnachtingen in een rorbuer. Waarom Lofoten? Omdat dit gebied prachtig is in de winter, en omdat we over dit gebied veel kennis hebben, zo weten we bijvoorbeeld bij welk getij we welk strand wel of niet moeten doen, enz...

Programma

• Eind februari, 8 dagen, 6 personen
  • Toeristische plaatsen + Noorderlicht
  • 2 auto's
  • Rorbuer (vissershuisje)
  • Geen conditie vereist

Uitzicht over Reine, Sven Broeckx

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> Leknes

Rond de middag zijn we vertrokken op Schiphol, om via de luchthavens van Oslo, Bodo en Leknes op onze bestemming te geraken! 3 vluchten en een halve dag later kwamen we in het donker aan op de Lofoten.

Helaas was het bewolkt, dus geen noorderlicht de eerste dag. Het weerbericht voor de volgende dagen zag er ook niet veelbelovend uit, ten vroegste noorderlicht over 3 dagen...

Nog een uurtje rijden vanaf het vliegveld en we arriveerden aan de hut, omwille van de bewolking had iedereen 's avonds nog rustig de tijd om uit te pakken en zich voor te bereiden op de volgende dag.

Laatste vlucht : van Bodo naar Leknes

Dag 2 :

Zoals voorspeld was het geen al te best weer. In de voormiddag toch al eens rond gereden en rond gewandeld in Reine. Reine is de plaats waar ons vissershuisje (rorbuer) zich bevindt, en is tevens ook het mooiste dorpje van de Lofoten. Er zijn ontzettend veel fotospots in Reine, en op onze eerste voormiddag hebben we al enkele spots kunnen fotograferen.

Tussen de sneeuwbuien door kwam af en toe de zon toch eens tevoorschijn, wat best voor fraaie beelden zorgde!

Voordeel van Februari, is dat je bijna gedurende de hele dag mooi licht hebt, omwille van de laagstaande zon en de beperkte uren daglicht (er is zonlicht van half 9 's morgens tot half 5 's avonds).

Wanneer het allermooiste ochtendlicht weg was, zijn we terug gegaan naar de hut voor een ontbijt (brunch). En zijn we 's middags terug vertrokken richting Vareid, het strand voor bij zonsondergang. Onderweg eerst nog een rood vissershuisje gefotografeerd in Ramberg, vervolgens het strand van Skagsanden al eens gaan bekijken.

Skagsanden is een prachtig strand voor noorderlichtfotografie, en het was best nuttig om dit strand al eens te zien overdag, zodat iedereen zijn weg zou vinden in het donker bij eventueel noorderlicht de volgende dagen.

In groep op het strand van Skagsanden

Na onze kleine fotosessie op Skagsanden zijn we doorgereden naar Vareid. Dit strand moesten we wel de tweede dag doen, want de combinatie zonrichting, windrichting en getij was dan veruit het meest ideaal.

Vareid, Sven Broeckx

Dag 3 :

De ochtend was nog grijzer dan die van gisteren, dus besloten we om eerst vlakbij de hut te fotograferen. Natuurlijk heeft de combinatie van slecht weer, veel sneeuw en een arctisch landschap ook wel iets!

Toen we aan het fotograferen waren vlakbij de hut merkten ik en Wim op dat er nagenoeg geen wind was, ideaal om eens naar het klassieke uitzichtspunt van Reine te rijden. En hier hadden we inderdaad reflecties in het water! Hierna was het weer tijd voor ons ontbijt, zodat we 's middags weer konden vertrekken.

Eerste stop 's middags was Fredvang, een uitzicht over een bergketen en een berg die 'de hoed' wordt genoemd. Zonder wind hadden we hier echt perfecte reflecties!

In de vroege namiddag was het laagtij, het moment om eens te stoppen in het fjord van Flakstad. Door de koude temperaturen lag er een ijslaag over het uiteinde van het fjord. Door het laagtij breekt het ijs op de plaatsen waar er rotsen zijn, wat voor unieke voorgronden zorgt!

Flakstad, Sven Broeckx

Hierna was het tijd om door te rijden naar Vikten, onze plaats voor de zonsondergang (al was het duidelijk dat we die niet zouden zien).

Bij aankomst direct het strand verkent, mooie lijnen in de voorgrond, rode rorbuer en een zeer steile berg op de achtergrond. Hier kon je echt wel een typisch plaatje van de Lofoten schieten.

Helaas moesten we al snel gaan schuilen voor een sneeuwbui! Toen die voorbij was zijn we direct terug naar het strand gegaan, waar de voorgrond nueen wit laagje had gekregen. Helaas duurde de pret niet lang, want de volgende sneeuwbui kwam er al aan!

Onderweg naar de hut zeker 2 uur in de file gestaan (een brandende vrachtwagen in het midden van de belangrijkste weg doorheen de Lofoten) waardoor we heel laat aan tafel zaten. Toch ook positief nieuws, het weerbericht voor morgen zag er een stuk beter uit. Gaan we noorderlicht zien?

Dag 4 :

's Ochtends 2 minder bekende spots in Reine aangedaan. Eerst een echt reflectieshot, helaas kwam toen de zon nog niet door. Al waren de reflecties wel super.

Reine, Wim Denijs

Vervolgens een mooi uitzichtspunt over de berg Olstinden (centrale berg) met een half bevroren fjord ervoor! Hier hadden we wel mooi licht, alleen waren toen de mooiste kleuren al uit de lucht. Je kan niet alles hebben zekers ;-)...

Reine, Sven Broeckx

Na het ontbijt was het tijd voor de stranden het verst weg van onze rorbuer. Na een uur en een kwartier rijden kwamen we aan bij de stranden van Haukland en Utakleiv, 2 stranden die ook ideaal liggen voor het noorderlicht.

In de namiddag kregen we bij Haukland best fraai licht, helaas was dit niet meer het geval bij onze zonsondergangshoot op het strand van Utakleiv.

Na de zonsondergang was het tijd om eens te gaan eten, namelijk bij Peppes Pizza in Leknes. Dit lag al een klein beetje op de terugweg richting Skagsanden. Het strand waar we gingen wachten op het noorderlicht.

En na een tijdje in de auto te wachten werden we eindelijk beloond. Het eerste noorderlicht van deze reis! Helaas zorgde de vele wolken ervoor dat je de vormen van het noorderlicht niet super kon zien.

Eenmaal terug aan de hut was het half 2 's nachts. En besloten de dames om te gaan slapen. De heren nog niet, en gelukkig, want de wolken verdwenen en we kregen opnieuw een groene schijn in de lucht. We besloten om terug te gaan naar de plaats waar we vanmorgen de zonsopgang hadden getrokken. Een goede keuze, want de groene schijn werd steeds feller en we kregen echt een 'groene regenboog' in de lucht. Deze boog heeft zeker een uur in de hemel gestaan, de ene moment wat sterker, dan weer wat zwakker. Toen de boog verdween zijn we terug naar de hut gereden.

Reine, Sven Broeckx

Net uitgestapt aan de hut, kijken we omhoog en zeggen we... het begint precies weer terug. Dus nog geen bedtijd :-)...

We besloten om vlakbij de hut (30m) het noorderlicht te fotograferen. Deze plek is heel gekend voor noorderlichtfotografie, en terecht... Tegen 5 uur 's nachts was de show voorbij en konden we nog even gaan slapen.

Reine, Wim Denijs

Reine, Sven Broeckx

Dag 5 :

Tegen 7 uur terug de wekker, want een heldere nacht betekent grote kans op een zonsopgang. Ondertussen was weer wat toe getrokken, al kwamen de roze pasteltinten er deze keer wel goed door. Eerst in groep even naar de haven van Hamnoy geweest, daarna naar de brug van Hamnoy, waar onderstaande beelden genomen zijn.

Ondertussen trok het verder dicht, al kwam de zon er af en toe nog goed door. Na de brug zijn we met de auto tot in Sakrisoy gereden, waar we eerst langs de kant van de weg de gele rorbuers hebben gefotografeerd.

Sakrisoy, Sven Broeckx

En vervolgens diezelfde rorbuers van bovenaf hebben gefotografeerd. Uiteindelijk zijn we gestopt met fotograferen toen het begon te sneeuwen. Tijd om terug af te dalen en te gaan ontbijten.

Uitzicht over Reine, Sven Broeckx

Na het ontbijt enkele uren platte rust ingelast, want de voorbije nacht hadden de meesten maar 2 uurtjes geslapen. Er stond enkel nog een zonsondergang op het programma aan het strand van Skagsanden. Opnieuw wat roze pasteltinten in de lucht! Mooi fotoweer gehad vandaag, jammer genoeg stond morgen de slechtste dag van de week te wachten.

Dag 6 :

In de voormidag een bezoek gebracht aan het dorpje A. Maar zoals te zien op onderstaande foto, en zoals verwacht met het weerbericht, was het weer niet ideaal.

Sneeuwstorm in het dorpje A

Tegen de middag was er toch beterschap, en zijn we meteen even naar de brug van Hamnoy geweest, omdat er toch licht viel op de bergen in de achtergrond.

Vervolgens doorgereden met de auto tot in de haven van Hamnoy, waar we af en toe ook nog wat licht kregen! Alvorens het terug begon te sneeuwen en het weer terug heel slecht werd. Helaas geen fotoweer in de late namiddag of in de avond. Ideaal om al eens wat foto's na te bewerken. Gelukkig stond voor morgen, volgens het weerbericht, de beste dag van de week te wachten!

Hamnoy, Sven Broeckx

Dag 7 :

Omwille van het goede weerbericht besloten we om wat vroeger op te staan dan gewoonlijk, zodat we eens een zonsopgang konden meepakken wat verder weg van de hut. Een half uur rijden van de hut ligt het fjord van Flakstad, een ideale plek om de zonsopgang mee te pikken. Door de ijskoude temperaturen van de laatste week hadden we mooie ijspatronen in de voorgrond!

Helaas was de lucht maar een paar minuten mooi gekleurd, want er kwam toch weer een sneeuwbui aan.

Door het slechte weer besloten we om een bezoek te brengen aan Nusfjord, een UNESCO site om wille van zijn gele en rode vissershuisjes. Op de terugrit daarvan klaarde de lucht weer op en zijn we nog even gestopt aan het Storvatnet, een bevroren meer!

Nog even wat vissershuisjes fotograferen die we nog niet hadden gefotografeerd! Om vervolgens een bezoek te brengen aan het strand van Unstad, en nog een zonsondergang mee te pikken aan Utakleiv. Helaas was er geen wolk meer te besporen bij zonsondergang, waardoor de lucht niet mooi kleurde. Goed nieuws natuurlijk voor het noorderlicht, want voor de eerste keer deze reis waren er geen wolken!

Bij de zonsondergang had iedereen ook goed het strand van Utakleiv kunnen verkennen. Dus het sprak voor zich dat we hier gingen proberen het noorderlicht te fotograferen.

Onmiddelijk na de zonsondergang vertrokken naar Peppes pizza, om ons laatste avondmaal van de reis te nuttigen. Om vervolgens direct terug te keren naar Utakleiv. Bijna meteen na aankomst aan het strand stond er al een vage groene streep boven de horizon. Gelukkig werd deze steeds feller en feller.

En na iets meer dan een uur was het dan tijd voor een echte noorderlichtshow, met geen wolkje in de lucht. We hebben tot de laatste avond moeten wachten, maar het was zeker het wachten waard!!!

Nog even een groepsfoto trekken, en we waren klaar om te bed te gaan!

Wat een nacht!

Dag 8 : Leknes - Amsterdam

'S morgens was het dan tijd om alles in te pakken, ons huisje netjes achter te laten en te vertrekken richting de luchthaven van Leknes. In de loop van de avond arriveerden we in Schiphol en was onze reis afgelopen.

Voor ons een prachtige reis met een fijne groep, veel verse sneeuwlandschappen en mooi noorderlicht, helaas waren er weinig fraaie zonsopgangen of ondergangen, maar je kan niet alles hebben natuurlijk.