De eerste fotoreis van Northscapes. Een 12 dagen durende reis naar IJsland met 8 personen, met 2 jeeps, en overnachtingen in hostels en hutten. Waarom IJsland? Simpel, omdat we over dit land de meeste kennis en ervaring hebben. Het gedeelte van IJsland dat we in die 12 dagen gedaan hebben is de westkant, zuidkant en een stuk van het binnenland. Een groot stuk van IJsland dus, we hebben met andere woorden veel gezien, maar ook een grote afstand afgelegd (ongeveer 4000 kilometer).

Programma

• Begin augustus, 12 dagen, 8 personen
  • Toeristische plaatsen + unieke plaatsen
  • 2 Jeeps ( Toyota rav4)
  • hostel + hutten in binnenland
  • Lichte conditie vereist

Landmannalaugar, Sven Broeckx

Dagschema:

Dag 1 : Amsterdam -> Grundarfjordur

Rond 13.30u in de namiddag vertrok onze vlucht naar Keflavik, de grote internationale luchthaven van IJsland, zodat we om 15.00u aankwamen (klok wordt 2 uur terug gedraaid). Na het oppikken van onze jeeps zijn we direct vertrokken naar Grundarfjordur. Dit stadje is de thuis van de Kirkjufell berg, en daar was ook onze slaapplaats! Na aankomst zijn we snel wat te eten gaan halen in de supermarkt, en dan was het onmiddellijk tijd om 's avonds foto's te gaan nemen. Aan het bekendste uitzichtspunt op de Kirkjufell, namelijk de Kirkjufellfoss (een watervalletje) stond al een massa fotografen. Altijd dus wel ergens een fotograaf in beeld! Hierdoor besloten we om naar een ander, minder klassiek uitzichtspunt te gaan. En de zonsondergang..., die was prachtig!

Dag 2 : Grundarfjordur -> West Fjorden

Heel vroeg uit de veren, want een mooie zonsopkomst zat er wel aan te komen! Toen we aankwamen bij de berg, waar er nu bijna geen andere fotografen waren, was het windstil, ideaal voor reflectieshots!

Hierna was er nog tijd genoeg voor de klassieke uitzichtpunten en composities.

Na 2 uur gefotografeerd te hebben was het beste licht weg en zijn we eerst rustig gaan ontbijten vooraleer we aan onze lange rit begonnen richting en in de West Fjorden. Onderweg hebben we 1 grote stop gemaakt, namelijk de Dynjandi waterval.

Na deze stop zijn we onderweg bij een tankstation gaan eten. In IJsland is er bijna bij elk tankstation een wegrestaurant en winkeltje. Hier hebben de meesten onder ons fish and chips gegeten. Een uurtje na ons avondmaal kwamen we aan in het fjord van ons huisje, een prachtige locatie! De eigenaar van het huisje noemde het 'het einde van de wereld', en we kunnen hem geen ongelijk geven!

Heel de dag was het trouwens prachtig weer, dit wil jammer genoeg zeggen dat er bijna geen wolken waren, maar dan is er natuurlijk nog altijd het mooie avondlicht, dat mooi langs opzij inviel!

Dag 3 : West Fjorden -> Hveravellir

Vandaag een monsterrit op het programma (7-8 uur). De eerste uren van de rit was fjord in, fjord uit... Ontzettend rustig ook, we hebben zeker anderhalf uur aan een stuk gereden zonder 1 andere auto tegen te komen! Het enige wat we wel tegenkwamen was af en toe een zeehond die eens uit het water kwam piepen.

Na al een hele afstand gedaan te hebben, kwamen we eindelijk bij een dorpje waar een winkel was, hier hebben we dan ontbeten, alvorens verder te rijden naar onze bestemming! De laatste 2-3 uur van de rit ging door het binnenland, ideaal om onze jeeps een eerste keer te testen. Gelukkig viel de weg hier heel goed mee!

Eenmaal aangekomen aan de hut, was het tijd voor een snelle verkenning van het gebied. Hveravellir is een geothermale hotspot vol met kokende waterpoeltjes en een fumarole. Daarna was het etenstijd, pasta op bed. De hutten in het binnenland van IJsland zijn heel basic, dit wil onder andere zeggen dat je met veel mensen op 1 kamer ligt, er heel weinig plaats is voor bagage, er geen ruimte is in de keuken zodat je bijna verplicht bent om aan je bed te eten. Het grote voordeel is natuurlijk dat je binnen ligt mocht het slecht weer zijn, en je slaapt toch in een echt bed!

Na onze pasta-op-bed was het tijd om foto's te nemen bij zonsondergang. En jawel, op deze buitenaardse plaats kregen we prachtig licht met dreigende wolken. Een echte topavond!

Dag 4 : Hveravellir -> Laugarvatn

Vandaag een 'rustdag'. Toch zeker wat het aantal uren rijden betreft. Overdag al eens de Gulfoss gaan verkennen, alsook Geysir (waar de bekende geiser zich bevindt), om vervolgens goed op tijd aan te komen in Laugarvatn, waar de overnachtingsplaats was. Iedereen rustig de tijd laten nemen om een back up te maken van de foto's, te douchen, naar huis te laten bellen, etc... 's Avonds goede pizza gegeten en dan richting de Bruarfoss getrokken. Een prachtige waterval, die moeilijk te vinden is, wat als voordeel had dat er geen andere toeristen waren, en we de waterval helemaal voor onszelf hadden! De kleuren van de wolken zeggen genoeg over de kwaliteit van de zonsondergang :-)!

Dag 5 : Laugarvatn -> Skogar

Vroeg uit de veren, want we moesten nog een stukje rijden met de jeeps vooraleer we terug aan de Gulfoss waren! Waar er overdag honderden toeristen op hetzelfde moment waren, was er nu niemand aan deze prachtige, en hele grote waterval. Net zoals de vorige avond, hadden we de waterval dus voor ons alleen. Het blijft toch genieten om daar zo alleen te staan, en je je geen zorgen moet maken over andere mensen die in je beeld lopen! Het vroege opstaan loonde, de zonsopgang kwam er weer!

Na de shoot bij de Gulfoss doorgereden tot aan Geysir. Al wel enkele toeristen zo vroeg op de dag, maar gelukkig nog geen stoet aan mensen. De Strokkur geiser spuit om de 6-10 minuten tot max 40 meter hoog. Tussen 2 foto's kan je dus telkens minstens 5 minuten wachten. De kleuren van de zonsopgang waren ook nog lichtjes aanwezig in de lucht! Ideaal dus...

Overdag een rit gemaakt langs een stuk van de Zuidkust, ook eens gestopt bij de Seljalandsfoss, een populaire waterval omdat je er achterdoor kunt wandelen. Bagage gedropt in ons hostel in Skogar, In Vik iets gaan eten, en 's avonds naar Dyrholaey gereden.

Dyrholaey is een prachtig stukje natuur, het strand tussen Dyrholaey en Vik behoort tot de top 10 van mooiste stranden ter wereld. De rotsboog en vuurtoren bieden genoeg mogelijkheden voor verschillende foto's. En de kans is groot dat je er in de zomer papegaaiduikers kunt zien. Gelukkig voor de groep waren de papegaaiduikers ook massaal aanwezig, want hier keken verschillende mensen toch naar uit! Ook de zonsondergang was een feit, al was deze een heel stuk minder dan de voorbije dagen (het geluk moet ergens stoppen zeker).

papegaaiduikers, WIm Denijs

Dag 6-9 : Fjallabak Natuurreservaat

Op een paar honderd meter van onze hostel in Skogar ligt de Skogafoss. Deze waterval is zeker 1 van de mooiste van IJsland en was dan ook het hoofdonderwerp van onze ochtendshoot. Gemakkelijk toch dat het zo dichtbij was, zo kun je toch nog net iets langer slapen. Op onderstaande foto poseert 1 van de leden om de schaal goed te kunnen weergeven!

Skogafoss, Wim Denijs

Voordeel van het dorpje Skogar, is dat de Skogafoss er niet de enige waterval is. Er liggen heel wat watervallen in de buurt, alleen moet je hiervoor iets langer wandelen. Wederom hadden we prachtig licht!

Na al dat watervalgeweld in de ochtend, was het tijd om het binnenland in te trekken. 4 dagen gingen we in het Fjallabak natuurreservaat verblijven.

De eerste dag hadden we als eindbestemming Hvanngil, een zeer mooie plaats in het binnenland, Na 3 uur een slechte binnenlandroute gedaan te hebben, al wat kleine riviertjes te hebben doorgestoken en een wandeling te hebben gemaakt naar een prachtig mosveld, stootten we een kleine kilometer voor de hut op een rivier die veel hoger stond dan we aanvankelijk dachten. Na een paar keer de diepte te hebben gecheckt (het water kwam recht van de gletsjer, ijskoud dus), het was vrij diep, hadden we besloten om hier niet door te rijden en terug te draaien. Een wijs besluit, maar wel een eerste tegenvaller. Gelukkig vonden we vrij snel nog een huisje waar we konden overnachten.

De tweede dag hoorde een rit te zijn van 4km tussen Hvanngil en Alftavatn, maar door die rivier moesten we helemaal rondrijden en hadden we een rit voor de boeg van ongeveer 4 uur. In de voormiddag toch maar even gestopt bij de Gluggafoss, een vrij onbekende, maar wel mooie waterval.

Na de Gluggafoss trokken we terug het binnenland in met onze jeeps, richting Alftavatn, via een weg waar we volgens verschillende IJslandse bronnen geen diepe rivier zouden tegenkomen. Toch kwamen we 10 km voor Alftavatn een vrij grote rivier tegen. Na even te kijken naar de diepte, en met in het achterhoofd het verhaal van de IJslanders die zeiden dat we geen diepe rivier tegenkwamen, besloten we om ervoor te gaan en door de rivier te rijden. De eerste jeep geraakte ook vrij vlot aan de overkant. Helaas was dit bij de tweede jeep niet het geval! Hier stonden we dan, in het midden van een gletsjerrivier. Gelukkig zijn we snel in actie geschoten, hebben zo veel mogelijk gewicht uit de jeep gehaald (koffers, fotomateriaal,...), vervolgens zijn we beginnen duwen en hebben we heel veel geluk gehad dat we de jeep uit de rivier kregen, waardoor de schade goed meeviel.

De wagen reed dus nog, en na nog wat kleine riviertjes kwamen we dan toch op onze eindbestemming, namelijk Alftavatn. Tijd voor een bord spaghetti van chef kok Gerard, en een moment om even uit te rusten. Jammer genoeg werd het die namiddag en avond heel slecht weer waardoor we geen enkele deftige foto hebben kunnen nemen. Dan maar wat foto's van elkaar bekijken, met wat tips hoe het beter kan of waarop je moet letten. Nee, het binnenland was nog niet wat we er van gehoopt hadden!

Door het slechte weer, en het weerbericht dat er 's nachts veel regen ging vallen, ging de rivier waar we al niet door geraakten dus nog dieper worden. Daarom hadden we beslist om 's avonds de wagens al aan de andere kant van de rivier te brengen, zodat we de volgende dag niet meer door die rivier moesten. Ondertussen werd onze natte jeep ook omgeruild voor een droge jeep, door het verhuurbedrijf.

's Morgens vonden we gelukkig heel snel een lift voor iedereen (geen sinecure voor 8 personen in het binnenland ). Het weer werd ook terug beter. Het geluk draaide stilaan terug in onze richting.

Door al de problemen die de rivieren veroorzaakten besloten we om een route te nemen naar Landmannalaugar, waar we zeker van waren dat we geen enkele rivier tegenkwamen. Het nadeel was dat de rit een stuk langer werd, en we pas 's avonds aankwamen. Helaas geen zonsondergang, al wel snel wat gaan verkennen voor de volgende dag, want het weerbericht zag er uitstekend uit.

En jawel, een echte topdag kregen we in Landmannalaugar. In de voormiddag een wandeling gemaakt doorheen een lavaveld met uitzicht op de Ryolietbergen. Prachtig licht kregen we, en met die lage wolken best speciaal!

In de namiddag kreeg iedereen vrij, sommigen hadden onderweg in de voormiddag iets gezien waar ze terug naartoe wilden. Anderen maakten een vlakke wandeling doorheen de Ryolietbergen. 1 iemand ging mee met ons naar een bergtop, waar we een prachtig zicht hadden op de rivierdelta beneden en de ryolietbergen.

Na het avondeten was het tijd voor de eerste van twee avondwandelingen. Wederom een uitzicht over de rivieren, met op de achtergrond die speciale bergen. Links op onderstaande foto zie je verschillende mensen van de workshop!

Landmannalaugar, Wim Denijs

De tweede avondwandeling of stop was een kratermeer vlakbij Landmannalaugar. Hier kon je kiezen om naar boven te wandelen, of om foto's te nemen vanuit een lager standpunt. En net zoals in het begin van de reis, kregen we weer een mooie zonsondergang!

Dag 10 : Fjallabak Natuurreservaat -> Jokulsarlon

Na een absolute topdag in het binnenland was het tijd om nog 2 dagen uit te blazen en richting de ijsmeren in het zuiden te rijden. Onderweg 1 grote stop gemaakt, namelijk de Lomagnupur berg. De stormlucht kregen we er gratis bij...

Lomagnupur, Wim Denijs

'S avonds stond het Jokulsarlon op het programma, een ijsmeer dat uitmondt in de zee, waardoor je ook een ijsstrand krijgt. De zonsondergang hebben we meegepikt aan het ijsstrand, wat was die prachtig!

Als verrassing kregen we nog een vuurwerkshow aan het Jokulsarlon om de avond mee af te sluiten. Dit is blijkbaar iets dat éénmaal per jaar plaats vindt, geluk gehad dus! Al was het hierdoor wel drukker dan gewoonlijk aan het Jokulsarlon!

Vuurwerk Jokulsarlon, Wim Denijs

Dag 11 : Jokulsarlon

De ochtendstond heeft goud in de mond zeggen ze, dus weer heel vroeg uit bed voor een mogelijke zonsopgang. Een zeer mooie oranje band aan de horizon was wat we kregen! Het ijsstrand is elke dag helemaal anders, doordat de ijsblokken breken, worden meegesleurd of aanspoelen. Hierdoor krijg je altijd originele beelden die niemand anders heeft.

Na de zonsopgang bij het Jokulsarlon, even doorgereden tot aan het Fjallsarlon. Een kleiner ijsmeer, maar daarom niet minder mooi.

In de namiddag werd het dan terug slechter weer! Eigenlijk ideaal voor dagfoto's aan het Jokulsarlon! Door het slechte weer komt het blauw van het ijs meer tot zijn recht, de achtergrond valt ook weg, waardoor je heel simplistische foto's kunt maken!

's Avonds was het de bedoeling om naar Stokksnes te rijden, maar omdat het weer alsmaar slechter werd, besloten we om dit niet te doen. Zo had iedereen ruim de tijd om alles in te pakken en eens lang te slapen.

Dag 12 : Jokulsarlon -> Amsterdam

De laatste dag, eerst nog een lange rit van het Jokulsarlon naar het vliegveld (kleine 5 uur), om vervolgens in de avond te landen op Schiphol.

Einde van een geslaagde reis met een hele leuke groep!